Activitat inicial: el nostre big bang
A qui va dirigida?
Als alumnes de cicle inicial.
Objectius
Adquirir coneixements dels planetes del sistema solar a partir d’una representació.
Introducció
Tenim molt clar que l’activitat inicial que s’ha de fer als nens (com a primer contacte amb un tema nou), ha d’aprofitar la curiositat innata i els coneixements previs dels alumnes. És a dir, el docent ha de partir del que ja saben i preguntar als nens i nenes de la classe què volen saber més d’aquest tema. Per aquest motiu, hem dissenyat l’activitat següent que compleix aquest requisits.
Metodologia
La metodologia que s’emprarà és activa basada amb el constructivisme i l’aprenentatge cooperatiu, ja que dins aquesta activitat l’alumnat primer haurà de simular el big bang i la creació dels planetes. Seguidament en grup, hauran de construir el seu propi coneixement amb les idees prèvies i la cerca d’informació sobre el planeta que els hagi tocat representar. A més els alumnes en grup hauran de formular preguntes per tal de conèixer més a fons les característiques dels altres planetes.
Desenvolupament de l’activitat
La proposta següent es fa amb la finalitat de treballar de manera dinàmica conceptes que inclouen el sistema solar a l’aula, concretament els planetes i la seva formació (big bang). Aquesta és una activitat en la qual els alumnes hauran d’adoptar diferents papers (representació de planetes) i està pensada per portar-la a terme en dues sessions.
Sessió 1
En primer lloc, el mestre interpretarà el paper del sol i explicarà als alumnes en format de conte la teoria del big bang i la formació dels planetes.
En un inici els alumnes seran cometes i meteorits i mentre el mestre narra la història, es proposarà als alumnes que es moguin per l’aula, la qual simularà l’espai, tot imitant als cometes i meteorits. En aquest moment de l’activitat els alumnes hauran de representar com s’imaginen el moviment d’aquests. Seguidament, després de deixar que els alumnes es moguin lliurement per l’aula, el mestre, dirà als alumnes que s’ha produït el Big Bang. A continuació, els alumnes s’han d’ajuntar, xocar i procedir a la formació de planetes. Aquesta formació donarà pas a que els alumnes quedin agrupats. És interessant que es formin 8 grups de 4 persones, ja que cada grup representarà un planeta.
Tot seguint les explicacions del mestre en la formació del Big Bang, s’assignarà a cada grup un planeta. L’atribució dels planetes es farà en funció de com a prop estiguin els alumnes del professor. És a dir, el grup que estigui més a prop del mestre serà Mercuri, tot seguit Venus, Terra, Mart, Júpiter, Saturn, Urà i Neptú. Quan s’hagi fet l’assignació, cada grup haurà de preparar una targeta de presentació buscant les característiques bàsiques del seu planeta.
Sessió 2
La tasca de la següent sessió és presentar el planeta davant la resta de companys. Cada grup haurà de pensar un seguit de preguntes per fer als seus companys. D’aquesta manera tots els alumnes de l’aula coneixeran tots els planetes.
Avaluació
Per una banda, l’avaluació amb els infants sobre aquesta activitat es durà a terme mitjançant la realització d’un plafó conjunt on la mestra anotarà les qüestions que han sorgit al llarg de les sessions amb el nom de l’alumne que ho ha dit. Al finalitzar l’activitat, els infants anotaran en aquell mateix plafó la resposta i es colocarà en algun racó de la classe.
Benvolgudes noies,
ResponderEliminarEns ha encantat el disseny del vostre blog! És visual, pràctic i de fàcil accés! Felicitats!!
Pel que fa a l'activitat d'idees prèvies, creiem que aquesta primera activitat permet compartir i identificar els coneixements previs dels alumnes i els desperta la curiositat a la temàtica de l'univers. Pensem que l'activitat és dinàmica i pot resultar molt significativa pels infants. Pel que fa als continguts, hem pogut veure que s'identifiquen alguns dels continguts que es volen treballar amb la vostra temàtica i s'orienten a partir de les indicacions del currículum. Considerem que l'activitat s'hi mostra una planificació acurada que dóna una seqüència lògica i clara adequant-se al temps de les sessions. Pel que fa a l'adequació del curs, després de valorar la vostra activitat hem de dir que aquesta activitat és adequada al nivell de coneixements dels infants i comprensió d'aquests, tot i que a vegades se'ls hi podria presentar complicacions en l'adquisició d'aquestes temàtiques. Finalment, pel que fa a l'explicació pensem que és coherent i té una terminologia adequada al tema però no consta d'exemples clars i propers. És per això que us recomanem que en pròxims contextos poseu exemples per tal d'ajudar a la comprensió de la vostra activitat.
Seguiu endavant! I recordeu que "Un bon mestre pot crear esperança, encendre la imaginació i inspirar amor per l'aprenentatge" (Brad Henry)
Fins a la propera noies!
Marina Pérez, Marina Verdaguer, Lídia Pujols i Rut Parella.
Hola noies!
ResponderEliminarEns ha agradat molt el disseny del vostre blog, ja que ens encanta la foto dels planetes per donar la benvinguda al blog. Personalment, l’únic aspecte que potser canviaríem és el fons de les diferents pestanyes, però tot i això ens agrada molt. Felicitats!
Pel que fa a l’activitat, pensem que no es parteix tant de les idees prèvies dels alumnes com de les idees d’una història explicada per la mestra i d’una recerca posterior. Així i tot, les següents sessions s’enfoquen a partir dels dubtes generats en els alumnes a partir de la recerca. És a dir, es parteix clarament dels seus interessos. És per això, i perquè és una activitat molt dinàmica, que creiem que pot resultar molt motivadora pels infants.
Tot i que la temàtica del sistema solar es treballa més a cicle mitjà, la manera com s’ha plantejat l’activitat s’adequa perfectament al nivell de cicle inicial (en forma de conte, continguts bàsics, treball cooperatiu…).
L’activitat és totalment coherent amb els continguts d’aprenentatge del blog, però pensem que faltaria indicar una proposta de conte que la mestra explicaria per introduir el conte, ja que és entorn d’aquest aspecte que gira tota l’activitat. Tot i això, l’activitat està ben preparada i funcionaria correctament sense problemes. L’activitat té una durada adequada. És una bona idea dividir-ho en dues sessions, ja que tot en una no permetria, segurament, acabar la segona part. Ja per acabar, l’activitat té un objectiu clar definit, però els alumnes no són conscients d’aquest. Potser seria una bona idea fer-los saber quin és l’objectiu de l’activitat perquè siguin conscients del seu procés d’aprenentatge.
Seguiu endavant noies, és una temàtica que pot ser molt interessant i enriquidora per a tots i totes!
Georgina Caules, Marina Perich i Guida Pons